Stockholm! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Madelon Kemp - WaarBenJij.nu Stockholm! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Madelon Kemp - WaarBenJij.nu

Stockholm!

Door: Madelon van der Kemp

Blijf op de hoogte en volg Madelon

03 Oktober 2015 | Zweden, Stockholm

Maandag ben ik teruggekomen uit Stockholm en het was geweldig!

Ik had dit tripje samen met Catharina gepland. Zij studeert momenteel in Kuopio in Finland, en we hadden het idee om elkaar ergens tussen Finland en Denemarken op te zoeken en Stockholm was voor ons allebei het makkelijkste aan te vliegen.

Vrijdag zou ik om half 11 vliegen vanaf Kopenhagen Airport, wat betekende dat ik om 6 uur 's ochtends de trein moest nemen vanaf Kolding. De treinreis en de vlucht waren prima verlopen, en eenmaal aangekomen op Arlanda Airport hoefde ik alleen nog maar even 4 uur te wachten tot dat Catharina vanuit Helsinki was aangekomen. Ik had me al voorbereid hierop dus had heel mn rugtas volgestopt met onder andere pizza, broodjes, koekjes en bananen. Wat moet een mens toch zonder een goede etensvoorraad..

Nadat ik Catharina opwacht heb en we ons eigen Hello Goodbye momentje hebben gehad kon onze reis dan eindelijk beginnen! De eerste avond hebben we heerlijk gegeten bij een goed steakrestaurant. Teruggekomen in het hostel wilden we eigenlijk gaan slapen, omdat we best wel moe waren van de wijntjes. We raakten toen aan de praat met drie Duitse jongens die naar een feest gingen en ons meevroegen. Avontuurlijk als we zijn, zijn we gewoon maar meegegaan en dat was zeker een goed idee! Het feest was dus blijkbaar in een paleis met kroonluchters en muur- en plafondschilderingen, heel erg vet! Iedereen had ook super mooie kleding aan; alle mannen waren in pak en alle vrouwen in jurkjes. Wij vielen daar dus een beetje buiten aangezien wij gewoon onze spijkerbroek en sneakers aanhadden. Na een tijdje hebben we al onze gêne van ons afgegooid en een hele leuke avond gehad!

De volgende ochtend hebben we heeeeerlijk ontbeten met een lekker Zweeds kaneelbroodje en een koffietje. Daarna waren we van plan om naar de Ostermalms Saluhall (een soort Markthal) te wandelen. We hebben op het begin van de wandeling al een beetje de verkeerde richting aangehouden en daardoor hebben we heel de stad kunnen zien, inclusief Gamla Stan (de oude binnenstad), de haven, de buitenkant van het koninklijk paleis en het met goud omhulde theater. Toen we rond een uurtje of 4 's middags bij de markthal aankwamen, was die helaas net gesloten en jammer genoeg zou het op zondag ook niet open zijn. We zijn toen maar ons verdriet weg gaan drinken en eten op een fijn terrasje. Vier wijntjes en een paar lekkere hapjes later zijn we maar op zoek gegaan naar een restaurantje. We kwamen terecht bij een heel erg goed traditioneel Zweeds restaurant waar we op aanbeveling van de bediening iets onbekends hebben genomen. Catharina had een gebakken haring en ik had een zwarte cake gemaakt van varkensvlees en -bloed en omhuld met spek. Beiden geserveerd met die lekkere rode besjes die je ook bij de Ikea bij je eten krijgt. Het klinkt misschien heel erg vies, maar we hebben er heel erg van genoten! We kregen er ook een lekker Zweeds biertje bij wat er goed bij paste.

Voor zondag hebben we besloten om nu wel echt wat te gaan doen in plaats van alleen maar door de stad lopen. We hebben als eerst een boottocht gedaan waarbij we nog heel veel mooie plekjes van Stockholm gezien hebben, onder andere het pretpark, het park en heeeel veel mooie huizen. Na de boottocht zijn we naar het koninklijk paleis gegaan waar we eerst de wisseling van de wacht hebben gezien en daarna het paleis naar binnen zijn gelopen. De wisseling van de wacht vind ik zelf vooral heel grappig om te zien, vooral toen we gingen bedenken dat die mannen onder hun petjes misschien allemaal wel een hipsterknotje hadden, net als bijna elke man in Stockholm. Het koninklijk paleis was ook zeker heel erg mooi! We hebben hier heel veel ideetjes opgedaan voor als we later ook in een paleis wonen.

Natuurlijk kun je de Zweedse gehaktballetjes niet overslaan als je in Zweden bent, dus die heb ik die middag lekker als lunch zitten eten.

Hierna hebben we nog even gewinkeld en zijn we 's avonds weer beland bij een steakrestaurant waar we een lekkere biefstuk gegeten hebben en als dessert de allerbeste crème brulleé die ik ooit gehad heb! 's Avond wilden we als afsluiter van de reis een fles wijn drinken, waarvan we de kurk nog even eruit moest halen zonder kurkentrekker. Dit is voor ons als avontuurlijke travellers natuurlijk no problemo, behalve dat alles (de keuken, onze kleding en mijn gezicht) onder de rode wijn zat. Nadat de rest van de wijn op was besloten we dat we nog wat wilden gaan drinken in de stad, en belandden we bij de enige kroeg die nog open was en dat was dus blijkbaar een karaoke bar voor gothics en allemaal andere gekke soort mensen. Ik ben echt een ontzettende fan van karaoke en natuurlijk wilde ik ook even iedereen verblijden met mijn gezang, jammer genoeg vond de 'karaoke guy' het wel welletjes en wilde net de karaoke gaan verruilen voor hardrock, omdat de buren daar minder last van hebben....... Ik was zwaar teleurgesteld en toen zijn we maar naar de mac gegaan om ons verdriet weg te eten.

Maandagochtend hebben we onze spullen gepakt, een nieuwe etensvoorraad ingeslagen en toen zijn we weer aan de terugreis begonnen. Ik vind het echt superjammer dat deze reis weer voorbij is, we hebben het zo gezellig gehad en de stad is zo mooi dat ik nog wel wat langer had willen blijven.

Deze week moet ik nog even 3 dagen naar school en dan vlieg ik vrijdag voor een weekje naar Nederland! Hier heb ik ook superveel zin in!

De groeten!

Liefs, Madelon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Madelon

Ik ben Madelon, studente aan de Hogeschool Rotterdam. Ik ga voor een halfjaar de mooie stad Rotterdam verlaten voor een kleine stad in Denemarken.

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 5867

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 31 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: