Op avontuur in IJsland! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Madelon Kemp - WaarBenJij.nu Op avontuur in IJsland! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Madelon Kemp - WaarBenJij.nu

Op avontuur in IJsland!

Door: Madelon van der Kemp

Blijf op de hoogte en volg Madelon

24 November 2015 | IJsland, Reykjavik

Heeeeey! Gisternacht ben ik teruggekomen uit IJsland en ik ben nog steeds aan het nagenieten van deze mooie reis.

Een tijdje geleden hebben Bram en ik spontaan besloten dat het best wel leuk zou zijn om een groepsreis naar IJsland te maken. Na een hoop getwijfel hebben we maar gewoon geboekt, en vorige week was het dan eindelijk zo ver!

Het feit dat dit voor mij m'n vierde vliegreis in een halfjaar was, betekent blijkbaar niet dat het allemaal steeds makkelijker gaat. De reis naar het vliegveld en de vlucht zelf gingen helemaal prima, totdat we gingen landen en ik zag dat het vliegveld ergens in the middle of nowhere was, in plaats van midden in Reykjavik zoals ik wel verwacht had. Klein foutje gemaakt tijdens het boeken dus. Gelukkig was de stad makkelijk te bereiken en kwam ik precies net op tijd aan om nog mee te gaan met de groep met een wandeling door de stad.

Die avond heb ik al gelijk heel moedig de lokale delicatesse geprobeerd, namelijk: walvis. De walvis smaakte verassend goed en leek eigenlijk meer op vlees dan op vis. Na het eten hadden we gelijk al het geluk om het noorderlicht te kunnen bewonderen! Dit is werkelijk heel bijzonder om te zien, het is net alsof er een hele grote sluierwolk in de lucht hangt die constant beweegt en groen is en licht geeft. Ik heb natuurlijk geprobeerd om mooie foto's te maken, maar dit was heel lastig met m'n iPhone. Ga naar www.google.nl/noorderlicht om te zien wat ik heb ervaren!

De volgende ochtend begon de dag vroeg en verlieten we Reykjavik met de bus naar het schiereiland Snæfellsnes. Onderweg hebben we verschillende stops gehad en hebben we uit een waterbron gedronken waar spa rood uitkwam!

De dag daarna gingen we met de bus van Stykkishólmur naar Laugarvatn wat weer een beetje aan de onderkant van het eiland is. Onderweg zijn we even gestopt bij een paar IJslandse paarden, die echt de schattigste paarden ever zijn. Ze waren heel erg nieuwsgierig en wilden de hele tijd knuffelen. Hierna gingen we een wandeltocht maken naar een waterval. Nadat we een hoop slootjes hebben overgesprongen, rotsen beklommen, en door struiken door hebben gekropen kwamen we bij een mooi uitzichtpunt aan waar normaal een hangbrug zou zijn zodat je verder naar de watervallen kunt lopen. Deze brug was dus ineens verdwenen, en eigenlijk was ik er best blij mee want hij hing echt 1 kilometer hoog boven een woeste rivier.
Hierna zijn we nog naar een 'abandoned house' gelopen, wat dus gewoon achtergelaten is en er dus best wel creepy uitzag.

's Avonds zijn we in de buurt van het hostel naar een 'natuurlijk' zwembad geweest, wat dus helemaal door de natuur wordt opgewarmd. Het zwembad was geheel een buitenbad, wat ik eigenlijk niet verwacht had. M'n handdoek die ik buiten had neergelegd was dus ook helemaal bevroren..

Het restaurant waar we daarna gingen eten serveerde als specialiteit rendierburger, die echt superlekker was! Toen we na het eten nog wat aan het drinken waren in het hostel heb ik bijna een IJslands paard gekocht van een lokale IJslander. Misschien is het nu een beetje onhandig om een paard te verzorgen, maar als ik later als ik groot ben op een boerderijtje woon ga ik zeker een IJslands paard kopen!

De volgende ochtend is de groep opgesplitst en ben ik meegegaan met de groep die een bergwandeling ging maken en ging zwemmen in een natuurlijke warmwaterbron (ik vond 150 euro om even op een paard te zitten best overdreven). De wandeling was echt supermooi! We hebben de zonsopkomst kunnen bewonderen en na heel veel foto's van mooie uitzichten en gevaarlijke geisers die kokend water naar je spoten kwamen we aan bij een bron waar het water ongeveer 40 graden was. We hebben hier lekker ontspannen en modder op onze huid gesmeerd. Eenmaal teruggewandeld was het tijd voor de 'echte' geisers a.k.a. Geysir en Strokkur. Ook hebben we de grootste waterval van Europa gezien en de aardplaten van Europa en Amerika die elk jaar 2 centimeter van elkaar afschuiven. Hier is ook de scène opgenomen van Game of Thrones waar (spoiler alert!) Brienne of Tarth het gevecht won van The Hound.

Na de tweede nacht in het hostel in Laugervatn gingen we met de bus weer onderweg naar Reykjavik. Onderweg hebben we de grot opgezocht waar de scène is opgenomen van Game of Thrones waar (spoiler alert!) Jon Snow een wilde nacht beleefde en waar ook een scene van (geen spoiler alert, zelf niet gezien) Batman is opgenomen.

Eenmaal aangekomen bij het hostel in Reykjavik hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar de stad gegaan waar een groot deel van de groep een walvisboottocht ging maken en het andere deel de stad inging en daarna (alweer) ging zwemmen. Ik had een beetje een negatief gevoel over die walvisboottocht en ben uiteindelijk niet meegegaan. Toen ik de verhalen hoorde had ik er toch best spijt van. De groep had geen walvissen gezien, maar de zee was zo wild dat ongeveer iedereen zeeziek werd en iedereen uiteindelijk over elkaar heen aan het kotsen was. Ik vond het echt een hilarisch verhaal.

Die avond was dan echt de laatste avond en hebben we van veel mensen al afscheid moeten nemen. Verder was het wel een hele gezellige avond met alle mensen die er nog wel waren.

De volgende dag had ik een klein inschattingsfoutje gemaakt met betrekking tot m'n vliegtijden. Ik dacht dat ik om 3 uur 's middags moest vliegen, maar toen ik op het vliegveld aankwam was het ineens 4 uur geworden. No problemo. Daarna kwam ik er pas achter dat ik eigenlijk 2 uur vertraging had en dus om 2 uur 's middags had moeten vliegen.. Oepsie.

Uiteindelijk ben ik gisteren om 12 uur thuisgekomen en moest ik vandaag weer gewoon naar school. Vrijdag komen m'n ouders op bezoek en gaan we naar Kopenhagen, zin in!!

P.S. Voor de Beliebers onder ons: de videoclip I'll show you van Justin Bieber is ook opgenomen in IJsland! Zeker kijken! https://www.youtube.com/watch?v=PfGaX8G0f2E&list=PLDcnymzs18LVXfO_x0Ei0R24qDbVtyy66&index=12

  • 24 November 2015 - 22:46

    Marije:

    Ah super leuk om al je verhalen weer te lezen!
    Echt zo gaaf allemaal.
    Blijf vooral schrijven en tot over een paar weekjes in Londen!!

    Xxx Marije

  • 27 November 2015 - 13:32

    Frenk Van Der Kemp:

    Hoi Madelon wat een leven heb jij!!! lekker genieten en de mooiste dingen zien en wat kan jij er mooi over schrijven. Veel plezier Floortje Dessing.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Madelon

Ik ben Madelon, studente aan de Hogeschool Rotterdam. Ik ga voor een halfjaar de mooie stad Rotterdam verlaten voor een kleine stad in Denemarken.

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 5862

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 31 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: