Malmö, Oslo en projectweken - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Madelon Kemp - WaarBenJij.nu Malmö, Oslo en projectweken - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Madelon Kemp - WaarBenJij.nu

Malmö, Oslo en projectweken

Door: Madelon van der Kemp

Blijf op de hoogte en volg Madelon

09 November 2015 | Noorwegen, Oslo

Hallo iedereen! Het is alweer een tijdje geleden dat ik m'n laatste verhaaltje heb geschreven en in de tussentijd is weer onwijs veel gebeurd.

Drie dagen nadat ik vanuit Stockholm in Kopenhagen ben geland was het weer tijd om de drie uur durende treinreis vanuit Kolding opnieuw te maken. Het was die week namelijk herfstvakantie en die heb ik heerlijk in Nederland bij m'n vriendje, familie en vrienden doorgebracht. Zaterdagochtend om 7 uur 's ochtends was het alweer tijd om terug te vliegen. Het nadeel van dit tijdstip was dat het ongelofelijk vroeg was, het voordeel van dit tijdstip was dat het lekker vroeg was en ik de hele dag nog had om Kopenhagen te verblijven. Ik vloog samen met Lex, een Hagenees die echt de meest hilarische en belachelijke opmerkingen maakt, en we hadden bedacht dat we heel de dag leuke dingen zouden gaan doen in Kopenhagen. Het tijdstip dat we op het vliegveld aankwamen was echter al om kwart over 8 's ochtends, en de app van Tripadvisor vertelde ons dat er dan nog geen bal te beleven is. Spontaan hebben we toen bedacht dat we ook naar Malmö kunnen gaan, wat aan de andere kant van de Øresund-brug aan de kant van Zweden ligt. Met de trein waren we hier ook al binnen een kwartiertje, en om 9 uur 's ochtends was er in Malmö eigenlijk ook vrij weinig te beleven. We hebben lekker luxe gebruncht en daarna een stadswandeling gemaakt door het historische centrum en langs de haven. Vanaf de haven zou je heel goed de Øresund-brug kunnen zien, helaas was het vrij mistig en hebben we helemaal niks kunnen zien. Tijdens de vele kilometers die we gelopen hebben is helaas ook al m'n voorraadje pepernoten die ik meegenomen had opgegaan :(. Al met al was het toch een gezellige en leuke dag!

Die maandag begon op school projectweek; we werkten samen met een groepje van vijf andere studenten in een bedrijf en moesten via internet beslissingen maken en zo strijden tegen andere groepjes. Ook al ging de samenwerking niet helemaal toppie (huilend Nepalees meisje, spaansje meisjes die eigenlijk vrij weinig deden), hebben we wel gewonnen met ons groepje!

Mijn school had voor alle studenten een internationale dag georganiseerd, en alle exchange-studenten konden zo hun eigen school promoten bij andere studenten. M'n docent uit Nederland was zelfs uitgenodigd, en wilde met mij uit eten om lekker bij te kletsen. Hier heb ik uiteraard geen nee tegen gezegd!

Vorige week had ik op school alweer een projectweek, deze keer wat minder intensief gelukkig. We hebben twee dagen aan een case gewerkt en een presentatie gegeven die volgens de docent erg goed was. Helaas deze keer niet gewonnen. Vanuit school ben ik toen gelijk doorgegaan naar het treinstation, want ik vloog die avond naar Oslo waar ik m'n vriendje weer zou zien!

Ik was best wel op tijd weggegaan en had nog twee uurtje over, dus had ik besloten nog even een rondje door Kopenhagen te lopen. Ik wilde ook graag lekker wat eten in de stad, maar ik vond het wel wat gênant om in m'n eentje in een druk restaurant te gaan zitten, dus ben uiteindelijk bij een fastfoodrestaurant à la McDonalds terecht gekomen. Wat overigens hartstikke lekker was. Eenmaal aangekomen op Kopenhagen Airport voelde het weer vertrouwd. De vlucht naar Oslo is goed gegaan en ik hoefde maar een uurtje te wachten tot Eric ook uit Amsterdam was aangekomen. Ik had het hotel goed uitgekozen, het was volgens Google Maps namelijk maar 10 minuten van het station af. Helaas blijkt vaak dat als je dan daadwerkelijk gaat lopen in een onbekende stad dat je er ook makkelijk 30 tot 40 minuten over kan doen.
De volgende ochtend hebben we heerlijk een Engels (spek en ei) en een Noors (zalm en ei) ontbijt op en zijn we op pad gegaan om de stad te zien! Oslo is zeker een hele mooie stad, met een mooie haven en boulevard, stadspark met grappige beelden, koninklijk paleis inclusief wachters en een paar leuke winkelstraatjes. Dit alles hadden we allemaal, efficient als we zijn, in een ochtendje wel gezien. Verder hebben we de dag doorgebracht door lekker te lunchen en biertjes te drinken en daarna lekker uit eten te gaan. Helaas was het hier financieel wel iets lastiger om onze normale levensstijl aan te houden, aangezien een biertje al snel 9 euro (!!!) kost. Ik heb heel erg genoten van dit weekend, helaas moesten we zondagavond weer afscheid nemen. Na een klein beetje gedoe met m'n vlucht, trein en taxi kwam ik uiteindelijk om half 4 maandagochtend in Kolding aan. Precies op tijd om vanochtend gewoon om 9 uur op school te zijn. De komende anderhalve week is precies genoeg om na te genieten van Oslo en me voor te bereiden op m'n volgende reis; IJsland!

Liefs,

Madelon

  • 10 November 2015 - 12:22

    Frenk Van Der Kemp:

    Hoi Madelon ik lees dat je weer flink aan het reizen bent en lekker aan het genieten bent .De laatste weken heb je half Scandinavie afgestruind waar ik niet verder ben gekomen dan Ernhem en de enige taal die ik de laatste weken spreek is Ernems met Opa. Ik ben stink jaloers op je, dat begrijp je wel. Jij lekker verder met genieten en heel veel plezier op Ijsland.

  • 10 November 2015 - 14:05

    Feya:

    Leuk om te zien dat je nog steeds zoveel van eten houdt madelon haha! Geniet er lekker van hoor

  • 11 November 2015 - 17:35

    Frans Van Der Kemp:

    Hoi Madelon,
    Jouw verslag over jullie overwinning,omdat de andere partij liet afweten, te laat ontvangen.
    je moet maar denken die opa van mij is een beetje de kluts kwijt.
    Dat je mooie foto's maakt wist ik al wel maar kijk er nog steeds met plezier naar.
    Jouw reisverslagen zien er ook prima uit.
    de groepjes van mij in afwachting van je volgend avontuur.


  • 12 November 2015 - 23:18

    Inge:

    Hoi Madelon,
    Ik vind het leuk om jouw reisverslag te lezen, maar ik ben net als mijn grote broer wel een klein beetje ( netjes uitgedrukt) jaloers op je.

  • 12 November 2015 - 23:28

    Inge:

    Wat fijn dat je naast school ook een hoop ziet en geniet ( lees eet en drinkt).
    Heb je als wat typisch Deense recepten?
    Veel plezier nog en misschien tot ziens in de kerstvakantie. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Madelon

Ik ben Madelon, studente aan de Hogeschool Rotterdam. Ik ga voor een halfjaar de mooie stad Rotterdam verlaten voor een kleine stad in Denemarken.

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 5873

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 31 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: