Eerste echte schooldag! - Reisverslag uit Kolding, Denemarken van Madelon Kemp - WaarBenJij.nu Eerste echte schooldag! - Reisverslag uit Kolding, Denemarken van Madelon Kemp - WaarBenJij.nu

Eerste echte schooldag!

Door: Madelon van der Kemp

Blijf op de hoogte en volg Madelon

31 Augustus 2015 | Denemarken, Kolding

Het is nu precies een week geleden dat ik door m'n ouders in Denemarken ben achtergelaten. In deze week ben ik al vier keer verdwaald, drie keer natgeregend, en heb ik voor mijn gevoel al honderd mensen leren kennen.

Maandagavond ben ik samen met een andere student naar de Turk geweest om kebab te eten. De 'dürüm rülle' was heerlijk, en de jongen met wie ik was was wel vriendelijk. 'S avond was er gelijk het eerste feestje! Eén van de andere Nederlanders had een aantal andere exchange-studenten bij hem thuis uitgenodigd; hier waren veel mensen op af gekomen en dus stond zijn huiskamer propvol. Dit was heel erg gezellig en hier heb ik veel mensen leren kennen!

De volgende dag ben ik voor naar school gegaan voor een introductie. Dit was tevens de eerste keer voor mij dat ik verdwaald ben geraakt! Gelukkig was ik nog wel op tijd en konden we het lokaal in één keer vinden. Deze ochtend hebben we onder andere inlogcodes van de systemen hier gekregen en heel veel leuke dingen gehoord over ESN Kolding, een organisatie die activiteiten organiseert voor exchange-studenten. Dit halfjaar zullen er bijvoorbeeld een color run en een cruise naar Finland en Rusland plaatsvinden!

's Avonds hebben Anne, Florian en ik de verjaardag van Florian gevierd! (Anne en Florian zijn ook studenten van de Hogeschool Rotterdam) We hebben een heerlijke Deense taart op en zijn daarna nog even naar de Irish Pub gegaan.

Woensdagochtend was ik van plan om een mooi stuk door het bos hier te lopen. Ik heb een goed stuk hardgelopen! Maar toen ik een tijdje de weg niet meer herkende en de batterij van m'n telefoon leeg was werd ik toch wel een beetje bang dat ik de weg niet meer zou vinden en uiteindelijk aangevallen zou worden door Deense bosjesmannen. Gelukkig kwam ik na een tijdje mensen tegen en kon ik de weg vragen. Pfoe, dit avontuur heb ik op een haartje na overleefd!

Donderdag heb ik een fietstochtje gemaakt naar het 'storcenter' en de Lidl. In het storcenter was alles erg duur, in de Lidl was alles erg goedkoop, vooral de (fris)drank.

Toen was het vrijdag en zou eindelijk de eerste echte schooldag beginnen! In het auditorium waar we moesten zijn zaten alle studenten die aan hetzelfde semester zouden beginnen. Gek genoeg kregen we weer dezelfde introductie als dinsdag. Wel kregen we als afsluiting hele lekkere broodjes met kip kerrie (volgens mij is dit typisch Deens, want in het storcenter heb ik precies hetzelfde broodje gegeten)

Deze avond zou er ook een groot feest zijn! Vooraf heb ik bij Florian pizza gegeten en zijn we daarna naar een kleine préparty gegaan waar het heel gezellig was. Het feest was leuk maar heel druk. Ook zaterdagavond was er een préparty, hier heb ik een heel erg leuk Braziliaans kaartspel geleerd, het heet 'troekoe' als ik het goed heb. Daarna zijn we naar een disco gegaan waar de muziek stukken leuker was dan daar op het feest waar we vrijdag waren. Jammergenoeg kon ik niet tot heel laat blijven, want ik had afgesproken om zondag om 10 uur 's ochtends hard te gaan lopen!

Ik heb zondag hardgelopen met een Frans meisje en jongen, het was heel gezellig maar niet erg goed voor m'n zelfvertrouwen want ik kon ze allebei amper bijhouden :( Wel heb ik veel mooie dingen van de omgeving gezien! We zijn door een kleine villawijk heen gerend waar alle huizen een tuin aan het water inclusief jacht hebben. Zie hiervoor de foto's.

Die middag zou ik met Anne naar het fjord gaan fietsen. We hadden een paar keer van 'het fjord van Kolding' gehoord en waren heel erg benieuwd. Bij een fjord stel ik me hele hoge bergrotsen aan een mooie zee voor. Echter, we zijn er later achtergekomen dat 'fjord' in het Deens gewoon 'water' of 'strandje' betekent. We hebben namelijk een ontzettend lang stuk gefietst over onbegaanbare paden in woeste bossen, maar hebben geen fjord gezien. We zijn naar het dorpje 'Løverrode' gefietst, wat al aan de kust van Denemarken is, en zijn toen maar weer teruggegaan. Uitgeput van onze fietstocht hebben we 's avonds voor een heel weeshuis risotto gegeten.

Deze ochtend had ik dan eindelijk mijn eerst echte schooldag! Om 20 over acht al begon de dag met een mentorles met ja hoor, alweer een introductie.. De les daarna was gelukkig wel een 'echte' les; Academic Writing, waar we het hebben gehad over waar een academische tekst aan moet voldoen. Vervolgens hadden we een les 'GlobStrat', waar we een project gaan doen en in een simulatie producten gaan verkopen over heel de wereld. Samenwerken met mensen uit andere landen is soms wel lastig, nu vooral omdat de twee Spaanse meisjes alleen Spaans met elkaar praatten en een Tibetaans meisje gewoon helemaal niks zei...

Morgen ga ik weer andere vakken volgen en gaan we verder werken aan het project! Ik ben benieuwd!

Liefs,

Madelon

  • 01 September 2015 - 14:37

    Frenk Van Der Kemp:

    Hoi Madelon,

    Ik zal de GPS klaarleggen en als ik je vader en moeder naar Denemarken gaan kunnen zij hem meenemen want dat vele verdwalen is allemaal niks.:)


    Wat je schrijft over de fjorden komt me bekend voor, ik ben met mijn zwager een keer met de motor een week naar Denemarken geweest en de eerste beste fjord bleek ook meer te lijken op de vinkeveense plassen dan op iets met bergrotsen. Wij zijn toen ook Kolding geweest wij hebben toen overnacht in een jeugdherberg maar dat is in een Denemarken meer een soort hotel voor het hele gezin, was wel heel gezellig daar.


    Veel plezier op school en groetjes van Frenk en Nel

  • 01 September 2015 - 16:11

    Madelon Van Der Kemp:

    Hoi Frenk en Nel!

    Haha misschien is een GPS wel een goed idee inderdaad!
    Ja een fjord is hier helaas niet zo spectaculair als het klinkt, maar wel leuk dat je toen ook in Kolding bent geweest! Het B&B waar ik slaap is ook een soort hotel voor het hele gezin eigenlijk, ik moet de badkamer met twee andere kamers delen :(

    Groetjes!

  • 09 September 2015 - 07:37

    Frenk :

    Hoi Madelon ik heb de verjaardags kaart ontvangen heel erg bedankt en jij neemt vanavond er maar eentje van mij. Ik lees wel hoeveel het mij heeft gekost.

  • 09 September 2015 - 09:17

    Madelon Van Der Kemp:

    Hoi Frenk! Haha dat is een goed idee morgen ben ik vrij ik geef wel een paar rondjes hier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Madelon

Ik ben Madelon, studente aan de Hogeschool Rotterdam. Ik ga voor een halfjaar de mooie stad Rotterdam verlaten voor een kleine stad in Denemarken.

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 5874

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 31 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: